Vilken ventiltyp ska jag ha?

  • Det finns tre vanliga typer av ventiler för cykelslangar som är populära på cykelmarknaden: cykelventil (DV, dunlop), racerventil (SV, fransk, presta, sclaverand) och bilventil (AV, autoventil, schrader). Valet av ventil bör primärt baseras på vilken typ av ventil du redan har eller på fälgen och cykelpumpen du använder.

    Cykelventil (DV eller dunlop), är vanligt förekommande på standardcyklar och citycyklar. Denna typ av ventil är lätt att pumpa, men kräver lite mer arbete vid montering eftersom den måste skruvas isär för att få in den i fälgen. Fälgen måste ha ett hål på 8 mm i bredd för att passa denna ventil. Kolla in våra slangar med cykelventiler här.

    Racerventil (SV, fransk, presta eller sclaverand) är vanligt förekommande på racercyklar och mountainbikes men används allt mer på hybridcyklar och standardcyklar. Denna ventil är smalare jämfört med andra ventiltyper vilket kräver ett smalare hål på fälgen (6 mm). Detta gör fälgen starkare än om hålet var större. Racerventiler tillverkas också i olika längder för att passa olika höga fälgar. Kolla in våra slangar med racerventiler här.

    Bilventil (AV, autoventil eller Schrader) är en typ av ventil som kan pumpas på de flesta bensinmackar eftersom den är samma som ventilen på bilar. Men det finns en nackdel med bilventil, inte alla cykelpumpar är kompatibla med den. Precis som cykelventil, kräver bilventil ett hål på 8 mm i bredd på fälgen för att passa. Kolla in våra slangar med bilventiler här.

    Till hela vårt utbud av slangar här

  • Fick du svar på din fråga?